ادبیات با دین نیز پیوندی عمیق ووثیق دارد.لذا در عرصه ادبیات شناسی توجه به ادیان و مبانی دین شناسی از اهمیتی والا برخوردار است.اگر قبول داشته باشیم که عرفان نگاهی هنری وجمال شناسانده به الهیات ودین است ،باید قبول داشته باشیم که بخش وسیعی از پیکره ادبیات را اندیشه های عرفانی تشکیل می دهد.وعرفان با دین پیوندی ناگسستنی دارد.
کلمات کلیدی:
دفتر نشر وتولید آثار فرهنگی امین اله بخشی مشکول گزارش داد.امین اله بخشی مشکول درباره درباره فناوری جدید ارتباطی اینستاگرام رادانشگاه خواند و درباره آن نوشت تا چند مدت پیش از اینستا گرام اصلا خوشم نمی آمد واز آن نفرت داشتم وتصور می کردم که هرچه در آن رد و بدل می شود چرت وپرت است اما چند شب است به اینستا عادت کرده ام وپیج های مختلف را فالو می کنم واز مطالب آن لذت می برم.فی الواقع می توان گفت اینستاگرام یک رسانه ویک دانشگاه آموزشی زنده است که هروقت دلت بخواهد می توانی از توانایی های آن درس بگیری.اینستا توانایی های بیشماری دارد.از اخبار گذشتگان واز تاریخ گذشته و حال وآینده ای که هنوز نیامده حکایت ها دارد.در اینستا با یک گوشی هوشمند به چنان آموزش ها و اطلاعات مهمی دست می یابی که زندگی تو را دگر گون می کند.در اینستا گریه ها وخنده ها چنان به هم پیوسته اند که در هیچ کتاب داستان وشعری ممکن است وجود نداشته باشد.اینستاگرم دانشگاه سیاری است با فواید فراوان ونکات مثبت ارزنده که تحلیل همه توانایی ها ونکات مثبت و سازنده آن محتاج صرف وقت فراوان است.در اینستا همه گونه آموزش وجود دارد.از انتقادات تلخ وگزنده گرفته تا خنده های روده بر در اینستا یافت می شود.به هر حال ممکن است در اینستا ودر این کتابخانه،سینما و دانشگاه سیار ودر این دهکده جهانی گاهی به چنان اخبار تکان دهنده ای دست پیدا کنی ساعتها اشک از چشمان تو جاری کند،ویا گاهی به چنان فکاهیات وخندوانه هایی دست پیدا کنی که ساعت ها تو را نشئه نگاه دارد.اینستا اخبار پزشکی وآموزش های تعلیمی و تربیتی فراوانی دارد که می تواند در تعیین مسیر زندگی انسان مخصوصا جوانان مفید وموثر واقع شود.ای کاش که همگان از آن درس بگیرند.
کلمات کلیدی:
دفتر نشر وتولید آثار فرهنگی از زبان امین اله بخشی مشکول نوشت .عرصه ادبیات برای پژوهش های گوناگون چنان وسیع است و ضروری که امروز خود را از لیست کردن آن موضوعات ناگزیر می بینم .یکی از عرصه های وسیع که پژوهش در آن زمینه می تواند به نتایج درخشانی منجر شود پژوهش در ادبیات وعلم پزشکی است.از انواع امراض وراه های بهبود و درمان آن با گل و گیاه ویا آنچه بنا به سنت وتجربیات نقل و قول می شده در نظم و نثر فارسی بسیار گسترده است ونیاز به کار تیمی دارد.تیمی متشکل از ادبیات شناسان وپزشکان وداروشناسان.نظامی در اشعار خود از خون جهنده وناجهنده اسم برده است .خاقانی در اشعار خود از انواع امراض وراه های درمان آن سخن به میان آورده است
کلمات کلیدی:
دفتر نشر وتولید آثار فرهنگی امین اله بخشی مشکول از طرح گفتمان اتیک و اخلاق خبر داد واز زبان امین اله بخشی مشکول چنین گزارش نمود.من از ماه ها پیش کتاب کوچک وکم حجم نقصان معنا اثر آلژیر داس ژولین گرمس را در کتابخانه خود داشتم.خارخاری برای مطالعه آن داشتم اما به دلیل مشغله های ذهنی فراوان فرصت آن را پیدا نمی کردم که آن اثر را مطالعه کنم اما حدس می زدم که این کتاب باید کتاب مهمی باشد.این کتاب را حمید رضا شعیری از زبان فرانسه به نثر زیبای فارسی ترجمه کرده است.به هر حال این روز ها اندک فرصتی به من دست داد که صفحاتی از این کتاب را مطالعه کنم اما هنوز مطالعه این اثر را به پایان نرسانده بودم که گفتمانی تحت عنوان اتیک که در مقابل اخلاق قرار می گیرد نظر مرا جلب کرد.مخصوصا توضیح عالمانه مترجم در هامش این اثر مرا بر آن داشت که پیرامون این موضوع دقیق شوم.وپس از مدت ها اندیشه سر انجام به این نتیجه رسیدم که موضوع بسیار مهمی است اولا اینکه با موضوع اراده معطوف به آزادی نیچه منطبق است و موضوعی است که درباره آن پژوهشی جدی در ادبیات فارسی صورت نگرفته است حال آنکه ادبیات پر بار ما مخصوصا درعرصه معاصر شعر و نثر از این موضوع گرانبار است .ومی تواند به تحقیقی مفصل ودراز آهنگ بدل شود.
اتیک چیست
حمیدرضا شعیری در هامش ترجمه خود از کتاب نقصان معنا اثر گرمی درباره اتیک چنین سخنی دارد.Etiqueیا توانش مرامی_مسلکی نوعی توانش است که در شکل گیری نظام ارزشی،دیگری را در محوریت قرار می دهد.به همین دلیل در تعریف آن از واژه دیگر پنداری هم استفاده شده است.معنای اتیک معنایی است که فراتر از کنش وکنشگر،دلالت بر ایده آلی فردی،بینا فردی یا جمعی دارد.پس کنش نیست که معنای اتیک را شکل می دهد ؛بلکه اتیک ارزشی است که به واسطه مرکزیت دیگری،سبب بروز کنشی می گردد.به عقیده ژاک فونتنی،هر مسئله ارزشی به محض اینکه به توصیف وپاسداریاز ارزشی به خاطر دیگری ودر رابطه با او منجر شود،مسئله ای اتیک است.
فرق اتیک و اخلاق
فرق مهم اخلاق و اتیک در این است که اخلاق با باید ها و نباید ها سرو کار دارد ،در حالی که اتیک با خواستن وارده مرتبط است.مثال بسیار ساده ای می تواند روشن کننده این مفهوم باشد:نمی گذارم اینجا کسی ضعیف کشی کنه.گفتمانی اتیک است که نه بر اساس جبر،بلکه بر اساس اراده وبه خاطر گرفتن حق دیگری ابراز شده است.هماطوری که پل ریکور هم بر این نکته تأکید دارد که اخلاق از بیرون بر کنشگر تحمیل می گردد;
کلمات کلیدی:
دفتر نشر وتولید آثار فرهنگی امین اله بخشی مشکول از تحقیقات جدید میان رشته ای روانشناسی وادبیات خبر داد.این دفتر از زبان امین اله بخشی مشکول نوشت من حدود ده دوازده سال پیش تحقیق در عرصه ادبیات ور آن از روزگار افلاطون تا امروز را مهندسی کردم اما هیچ تصور نمی کردم که این موضوع از چنین جامعیتی برخورد دار باشد و اکنون پس از سال ها تلاش وروزان وشبانی سوختن بسیار خوشحالم که در ایده پردازی به قلب زده ام.به هر حال امیدوارم که این پژوهش فتح بابی باشد در ادبیات شناسی و موضوع های مرتبط با آن.ونیز امیدوارم که برای ترویج چنین اید ه ای که کاری گران سنگ وسترگ است برای حصول نتیجه نهایی اربابان معرفت را در آسمان یک سقف گرد آورم.
به هر حال داستان آشنایی من با روانشناسی و کاربرد آن در زبان فارسی به دوره دانشجویی ام در دانشکده ادبیات و زبان های خارجی بر می گردد.دردرس نقد ادبی که در واقع آمیزه ای از نقد نظری و عملی محسوب می شد استاد دکتر شمیسا به مقتضای موضوعات مختلف از روانشناسی تحلیلی سخن به میان می آوردند.مفاهیمی چون ضمیر خود آگاه وناخود آگاه،عقده ادیپ وعقده الکتراومباحثی چون نقد کهن الگوئی وارکئه تایپی وselfو Idوegoاز مباحثی بودند که معظم له مدام دردرس نقد ادبی ودر تحلیل داستانهایی چون رستم و سهراب ورستم و اسفندیار به پیش می کشیدند شوق به تحلیل وتفسیر متون با این رویکرد بیشتر می شد ومن از فرصت استفاده می کردم وبا توجه به کتابخانه قفسه بازی که درطبقه زیرین دانشکده ادبیات وجود داشت این امکان را برای دانشجو فراهم کرده بود که دانشجو بتواند هر کتابی را که بخواهد خود انتخاب کند . من به این کتابخانه مدام مراجعه می کردم و مطالب مفید را یادداشت برداری می نمودم واین دانشکده واین کتابخانه در واقع بهشت موعود من محسوب می شد.غیر از یکی دونفر از اساتید نیز بودند که مدام به این کتابخانه مراجعه داشتند و یادداشت وتحقیق وپژوهش می کردند.از جمله این مراجعه کنندگان استادان دکتر کوروش صفوی که همیشه پیپی بر لب داشت و خود کاری دردستوپوشه باز شده ای در روی میز و دکتر محمود عبادیان که مدام به این کتابخانه سرک می کشید و کتاب های مورد علاقه خود را تهیه می کرد.خدایشان رحمت کناد اکنون آن هردو استاد به عالم باقی شتافته اند.به هر تقدیر به اضافه اینکه دانشجویان مختلفی از دانشگاه های مختلف در مقاطع کارشناسی ارشدودوره دکتری مرا مورد مشاوره قرار دادند و مطالعات من در این عرصه جدی تر شد.
کلمات کلیدی: