سفارش تبلیغ
صبا ویژن
خدایا! . . . از نادانی و بیهودگی و از گفتار و کردار بد به تو پناه می برم . [امام علی علیه السلام ـ در دعای یوم الهریر در پیکار صفّین ـ]
تحقیق در ادبیات و رویکرد های آن از عصر افلاطون تا روزگار ما
پیوندها

در کنکور امسال یعنی کنکوری که برای سال تحصیلی 1402برگزار می شود چنین تبلیغ شده است که درس ادبیات فارسی از آزمون عمومی حذف شده است ودر کنکور آزمون عمومی با عنوان ادبیات سؤال طرح نخواهد شد.طرحی بسیار چالش بر انگیز است وحذف چنین درسی از کنکور فاجعه ای بزرگ است.چرا که در کشوری که اساس آن بر ادبیات و علوم انسانی استوار است وثمره زحمات عالمان و دانشمندان علوم انسانی است تصمیمی این چندانی به نظر می رسد تصمیمی عجولانه وناپخته است.بهتر بود برای عملی کردن چنین برنامه ای از استادان زبان و ادبیات فارسی چندین مرحله نظر خواهی می شد تا در صورت صوابدید نظر آنان چنین طرحی اجرا می شد حال که چنین اتفاقی نیفتاده است امیدواریم که صاحبان اندیشه مستقر در وزارت فرهنگ وآموزش عالی و سازمان سنجش در برنامه آتی خود تجدید نظر نمایند.


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط امین اله بخشی مشکول 101/8/20:: 9:10 صبح     |     () نظر

دفتر نشر و تولید آثار فرهنگی امین اله بخشی مشکول در آستانه ثبت نام کنکور سراسری سالتحصیلی 1402برای داوطلبان کنکور مژده داد که امین اله بخشی مشکول دانش آموخته دانشگاه های علامه طباطبائی تهران و دانشگاه قم،صاحب آثار وت?لیفات متعدد وپس ازچهل سال پژوهش و تدریس برای مقاطع مختلف آمادگی خود را برای تدریس علوم و فنون اعلام کرد.در این راستا این تلاشگر عرصه تعلیم و تربیت خاطر نشان کرد دانش آموزان وچه بسا بسیاری از دبیران در آموزش ویاددادن درس علوم وفنون مشکلی اساسی دارند و نیاز به برگزاری دوره های متعدد و کارگاه های آموزشی است.درس علوم وفنون علی رغم کم بودن حجم کتاب چندین شاخه از علوم ادبی را به خود اختصاص داده است که من در این جلسه به صورت مختصر و فشرده به توضیح آن علوم که شامل کلیات مسائل ادبی است می پردازم.

همانطوری که خاطر نشان گردید ساختار کتاب علوم وفنون دوره دوم متوسطه که توسط تعداد کثیری از مولفان تألیف گردیده است از دانش های ادبی زیر تشکیل می گردد:

1.مبانی زبان شناسی وعروض وقافیه که شامل شناخت و مطالعه درباره اوزان شعر فارسی است.بنابر این کسی که می خواهد امروز برای فراگیران علوم وفنون تدریس نماید برای ورود به این کتاب ابتدا باید به عنوان یک بحث کلیدی پیش از هرچیز تفاوت زبان عادی را با زبان ادبی مشخص کند.وزن ،عاطفه وخیال عناصری هستند که شاعران برای موثر کردن شعر خود از آن سود می جویند.ودر این راستا وزن نقشی مهم و اساسی دارد که کلام عادی را از کلام ادبی متشخص می کند.این سخن ارسطو که چندین سال پیش از میلاد شعر و ادبیات راعبارت از کلام مخیل دانست امروز هم از اعتبار ویژه ای برخور دار است.همانطور که خواجه نصیر طوسی وابن سینا وزن را عاملی مهم برای موسیقایی کردن شعر می دانند.جالب است که رابرت فراست یکی از منتقدین وشاعران عصر حاضر شعر را عبارت از ارکستریشن می داند.

 


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط امین اله بخشی مشکول 101/8/12:: 1:18 عصر     |     () نظر